Auttaako takareiden venyttely selkäkipuihin/muihin kipuihin?

Kyllä,

takareiden normaali notkeus on tärkeää selän kivuttomana pitämiseen.

kun takareitesi on lyhentyneenä, selkäsi joutuu huonompaan asentoon, koska se joutuu pyöristymään enempi kompensoidakseen kireää takareittäsi.

Esimerkiksi, jos yrität nostaa jotain lattialta, ja takareitesi on kireä , jonkun on venyttävät, jotta saat tavoittelemasi esineen nostettua lattialta – ja se jokin on yleensä selkä.

Se kuinka hyvin venyttely sitten auttaa selkäkipuihisi, riippuu puolestaan siitä, mistä takareitesi kireys tarkalleenottaen on lähtöisin.

Yksi pääsyy meitä vaivaamaan takareiden kireys epidemiaan, on varmaankin se, että istumme niin paljon, emmekä käytä takareittä täydellä liikeradalla riittävän paljon.

Melkein jokainen työ edellyttää istumista, ja opiskelukin on melkein pelkkää istumista.

Hyvä uutinen on se,

että tällaisessa tilanteessa venyttely toimii erittäin hyvin vastalääkkeenä selkävaivoille.

Valitettavasti,

varsin isolla osalla ihmisiä venyttely ei auta pitämään takareittä luonnollisen pituisena.

Tällaisissa tilanteissa,

takareiden kroonisen kireyden syy löytyy jaloista.

Tässä yksi keino miten voit havainnollistaa tätä syytä.

Nouse seisomaan ja kierrä yläkroppaa ja lantiota oikealla.

Nyt oikea jalkasi supinoi ja vasen jalkasi pronatoi.

Kokeile miltä takareitesi tuntuvat

Ovatko ne jännittyneinä vai rentoina?

Huomaatko mitään eroa?

Vasen takareitesi jalassa joka pronatoi on hieman jäykempi,

eikö niin?

Kun jalka on enempi pronaatiossa, takareisi on jäykempi ja jännittyneempi.

Ja sen takia, jos sinulla on tällainen yleinen jalkatyyyppi, jossa isovarpaasi ei ole kiertynyt auki ihan kokonaan. Se voi johtaa siihen, että jalkasi menee hieman pronaatioon pelkästään sen takia, että isovarvarpaasi tavoittelee maata.

Tämä johtaa puolestaaan siihen, että takareitesi on enempi aikaa jännittyneempänä, kuin mitä sen normaalistui tulisi olla.

Ja “vuola” ainekset kroonisesti kireään takareiteen ovat valmiit.

Onneksi,

tällaisisessa tilanteessa sinun on mahdollista saada helpotusta selkävaivoihisi ja kireään takareiteen – tuomalla jalan toimintaa lähemmäksi normaalia/optimaalia.

P.S. Hyvä ohjelma jolla pitää takareisi notkeana ja lihaksisto vahvana.

https://www.kivutonpohjallinen.fi/kehonpainokuntoilu

[ editoijan huomio: saimme kirjan juuri painosta (eillen) – ja kaikille ennakkotilaajille tiedoksi, että tilaukset on lähetetty. ]

P.S.P.S. Jalan toiminnan normalisointiin tarkoitetut pohjalliset saat täältä. https://www.kivutonpohjallinen.fi/

Lisäksi saat mukana myös Eroon Kivuista kirjan, joka auttaa sinut yleeensä melkein heti vapaaksi pahimmista kipuoireistasi (lääkärien kehittämän tekniikan avulla).
https://www.kivutonpohjallinen.fi/eroon-kivuista

| Posted in blogi, Uncategorized | Comments Off on Auttaako takareiden venyttely selkäkipuihin/muihin kipuihin?

Hyvä ryhti mitä se auttaa – 3 syytä parantaa ryhtiä

1.
Hyvä ryhti vähentää kipuja ja kolotuksia.

Lyhentyneet ja kireät lihakset joissain paikoissa, ja pidentyneet heikot lihakset niiden vastapuolella ovat varma resepti erilaisille urheiluvammoille ja venähdyksille sekä pitkittyneille rasitusvammoille.

Rasitusvamma voi tulla myös aivan eri paikkaan, kuin sinne missä kaikkein kireimmät lihakset ovat, koska keho mukautuu usein lihaksien jäykkyyteen kompensoimalla jostain muualta.

Paras keino välttyä ongelmilta on omata mahdollisimman hyvä ryhti jolloin lihastasapaino on kunnossa ja keho toimii normaalisti.


2.

Suora ryhti on esteettisempi ja saa sinut näyttämään ja tuntumaan nuoremmalta.

Kun kireät lihakset eivät ole jarruttamassa menoa, sinusta tuntuu kuin kävelisit liukuhihnalla tai siltä, että maan vetovoima olisi heikentynyt, ja kukapa ei haluaisi näyttää ja tuntea itseään nuoremmaksi.

3.

Kireät lihakset ja jännitykset kehossa vaikuttavat myös mieleen, samoin kuin mieli voi vaikuttaa lihasjännitykseen.

Jos lihastesi kireys pakottaa sinut sulkeutuneeseen asentoon ei ole ihme jos olet mieletäsikin jännittynyt ja ahdistunut.

Muista ,että mieli kaipaa rentoutumista ja lepoa niinkuin kroppakin.

Oletko nähnyt ketään juuri kun he tulevat hieronnasta kuinka rentoja he ovat, enkä puhu vain lihaksista vaan koko olemuksesta ja mielentilasta.

Tuo rentous muuttaa heidän käytöstään ja sitä miten he kokevat ulkopuolisen maailman ja miten he näkevät itsensä.

Kannattaa siis panostaa tasapainoiseen kehoon jonka vaikutukset leviävät positiivisesti myös mieleen.

Roomalaisen runoilijan Juvenalin teoksesta johdettu sanonta “terve mieli terveessä ruumisssa” kuvastaa hyvin mielen ja kehon yhteyttä joka toteutuu myös ryhdin kohdalla.

P.S. Liikunta ja venyttely eivät kuitenkaan aina riitä muuttamaan ryhtiä, koska ryhtiin vaikuttavat myös muut tekijät, kuin vain paikalliset lihasjäykkyydet.
Jos haluat tietää miksi venyttely ja liikunta ei aina auta parantamaan ryhtiä niin tilaa e-kirjeemme.

P.P.S. Kun ryhdin perusta on kunnossa yksi hyvä rythiliikuntamuoto on pilates, se venyttää ja vahvistaa samanaikaisesti. Meiltä on tulossa artikkeli aiheesta tulevaisuudessa.

| Posted in Uncategorized | Comments Off on Hyvä ryhti mitä se auttaa – 3 syytä parantaa ryhtiä

Polven nivelrikko vai jotain aivan muuta

Polvikipu ei ole aina välttämättä rakenteellista ja johdu polven nivelen nivelrikosta tai muusta kulumisesta, ainakaan kokonaisuudessaan.

Sillä on olemassa lihasperäinen spesifinen kivunaiheuttaja, joka voi aiheuttaa kipua niin, että se tuntuu ihan, kuin se tulisi nivelestä.

Se on jäänyt vähäiselle huomiolle lääkäreiden parissa, vaikka kyseinen konsepti on tullut lääkäreiltä itseltään ja asiaa tutkittu jo varsin pitkään, hieman eri nimillä tosin.

Tämä lihasperäinen kipu voi olla yhtäaikaa nivelrikosta ja kulumasta tulevan kivun kanssa, mutta joskus se voi olla myös pääasiallinen kivun syy.

Moni todennäköisesti kärsii polvikivuista luullen, että vika on itse nivelessä, ja joskus vika tosiaankin on nivelessä, mutta ei aina.

En löytänyt enää tähän hätään yhtä lukemaani kommenttia polvikipua ja nivelrikkodiagnoosia koskien, mutta silmiini osui niskakipu ja nivelrikkodiagnoosi kertomus, joka havainnollistaaa samaa asiaa.

Joten tässä yksi kommentti henkilöltä jolle lääkäri sanoi kipujen tulevan nivelrikosta, mikä ei lopulta pitänyt ihan täysin paikkaansa, vaan kivuilla oli myös lihasperäinen elementti.

Nimimerkki Misty kirjoittaa,


“Kärsin kroonisesta kivusta joka vaikutti päivittäiseen elämääni. En enää pystynyt harrastamaan liikuntaa ja olin jatkuvassa kivussa. Vierailtuani ortopedisella lääkärillä, minulle sanottiin, että niskassani oli nivelrikko ja minua neuvottiin tekemään liikkuvuusharjoituksia, muutaman viikon harjoittelun jälkeen oli vähän parannusta, ja minulle sanottiin, että ei ollut enää mitään muuta tehtävissä ja että minun täytyisi oppia elämään kivun kanssa.

En suostunut tähän sillä olin liian aktiivinen. Keskutelin veljeni kanssa ja hän suositteli minulle tätä terapiaa…( lyhennetty vähän)

…Olen takaisin harrastamassa liikuntaa ja kipu on hellittänyt ja siloin kun se palaa niin käytän välittömästi tättä terepiaa ja saan helpotusta nopeasti.

Tämä on antanut minulle suuremman arvostuksen vaihtoehtohoidoille jotka toimivat.”

[Editoijan huomio: Kommentti liittyen viimeiseen lauseeseen jossa tätä metodia viitataan ikäänkuin vaihtoehtohoidoksi. Tämä terapia ei ole varsinaisesti vaihtoehtohoito, koska se on lääkäreiden kehittämä ja perustuu länsimaiseen kääkätieteen tutkimukseen, sitä voi kutsu vaihotehtohoidoksi sikäli, että lääkärit eivät ole kiinnostuneet sen käyttämisestä hoitona eivätkä käytännössä koskaan käytä sitä hoitona.]

P.S. Jos haluat tietää lisää tästä metodista ja miten se voi auttaa sinua, jos polvesi nivelen kuluminen tai nivelrikko ei olekaan kipujesi varsinainen lähde.

Niin tilaa e-kirjeemme ja opi lisää mm. tästä asiasta.

| Posted in Uncategorized | Comments Off on Polven nivelrikko vai jotain aivan muuta

Kipeytyykö tai väsyykö selkäsi nostellessa ?

Olet tehnyt juuri lumitöitä lapiolla tai ehkä auttanut muuttokuorman kanssa, ja se on ollut raskasta selällesi, ja voit jo aavistaa, että seuraavana päivänä selkäsi on jumissa.

Onko selän väsymiseen ja kipeytymiseen syynä huono selkä, vai haukkasitko yksinkertaisesti vain liian suuren palan ja teit töitä enemmän mihin selkälihaksesi ovat tottuneet?

Vai voiko vika olla jossain aivan muualla ?

Kuulostaako ehkä hassulta, mutta jalalla on suuri vaikutus selkäsi toimintaan, siihen miten vahva selkäsi on ja miten helposti se väsyy.

Jotta selkäsi olisi tukevalla pohjalla nostaessasi raskaita kuormia toistuvasti, jalan pitää pystyä pysymään neutraalissa asennossa koskettaen maata kolmella tukipisteellä.

Jos sinulla on pieni häiriö jalan kehityksessä, jossa isovarpaanluusi on vajavaisesti avautunut, ja jonka seurauksena isovarpaasi on kiertynyt ja hieman koholla.

Et ehkä pysty pitämään nilkkaasi neutraalina ja samalla pitämään jalkaa maassa kolmella tukipisteellä, koska kun lasket isovarpaasi maahan nilkkasi menee pronaatioon.(kaatuu sisäänpäin, on osa nilkan luonnollista toimintaa kun tapahtuu oikeana aikana )

Tai jos pidät nillkasi neutraalina niin isovarpaasi ei ole tukevasti maata vasten.

Tästä kaikesta seuraa, että et ole optimaalisessa nostoasennossa ja selkäsi joutuu kovemmalle, ja väsyy helpommin.

Usein nostoliikkeeseen tulee mukaan myös kiertoliike, kun jalkasi vaihtelee pronaation ja supinaation, sekä isovarpaan ilmassa- ja maassaolon välillä.

Heikko selkä tai selkävaivat voivat olla vain muuttuneen jalan toiminnan seurausta ilman, että selässäsi on mitään poikkeavaa tai rakenteellista vikaa.

Tai ilman, että lihaksissasi on mitään heikkoutta tai ongelmaa lihastasapainon kanssa, jalkasi takia nostat yksinkertaisesti vain huonossa asennossa.

| Posted in Uncategorized | Comments Off on Kipeytyykö tai väsyykö selkäsi nostellessa ?

Hyvää joulua kaikille

Ja kiitos kaikille, joita olemme saaneet palvella tämän vuoden aikana.

| Posted in Uncategorized | Comments Off on Hyvää joulua kaikille

Normaali askellus vs epänormaali askellus – pronaatio ja supinaatio, ajoitus ratkaisee

Miten erottaa normaali hyvä askellus, epänormaalista huonosta askelluksesta?

Tässä meidän kontribuutio tähän kysymykseen.

Askellus on normaali, kun eteenpäin astuva jalkasi pronatoi ja takimmainen jalka supinoi.

Jos et tiedä mitä pronaatio ja supinaatio tarkoittavat, niin ei se mitään, sillä se korjaantuu helposti.

Opit ymmärtämään mitä pronaatio ja supinaatio ovat kääntämällä lantiota seisoessasi.

Seiso ja käännä lantiota oikealle.

Nyt oikean puoleinen jalkasi supinoi ja vasemmanpuoleinen jalkasi protanoi.

Pronaation ja supinaation ajoituksella on suuri merkitys lihasten aktivoitumiseen ja ryhtiin.

Lantion kierto ja jalan pronaatio ja supinaatio pitää osua yhteen, jotta lihastoiminta on optimaalinen, eikä altista jalasta johtuvasta ryhtimuutoksesta johtuville kivuille.

Jalasssa jossa isovarpaanluu on vajavaisesti avautunut ja jäänyt kiertyneeksi ja kohonneeksi, pronaaation ja supinaation ajoitus muutttuu, kun isovarvas tavoittelee maanpintaa, ja nilkan on pronatoitava lievästi, jotta isovarvas ylettyy maahan.

Valitettavasti tämä pieni muutos aktivoi jalasta ylöspäin olevia lihaksia eri tavalla kuin mitä normaalisti pitäisi ja luo ylimääräisen raituksen tuki- ja liikuntaelimistölle.

Askelluksen ajoitusta voi parhaiten tutkia/mitata kuvaamalla videokameralla kävelyä juoksumatolla.

Tämän blogikirjoituksen seuraavassa osassa katsomme askellusta tarkemmin kuvien avulla.

Fysioterapia vinkki, mitä tehdä jos fysioterapia ei tehoa

Mitä tehdä jos fysioterapia ei toimikaan, onko aika lyödä hanskat tiskiin ja sanoa, että fysioterapia ei auta tähän ongelmaan?

Vastaus:

Ei ihan vielä…

Joskus fysioterapian tarkoitus on kuntouttaa kipuja, vahvistamalla heikkoja lihaksia ja venyttämällä kireitä lyhentyneitä lihaksia, ja näin tekemällä yrittää normalisoida ryhtiä ja lihastoimintaa ja saada niitä vähemmän kipukohtaa kuormittaviksi.

Valitettavasti venyttely ja vahvistaminen ei aina saa aikaan haluttuja muutoksia.

Tällaisissa tilanteissa on hyvä selvittää onko jalka estenä sille, että terapia ei pure ja tuota haluttuja tuloksia.

Jalka nimittäin vaikuttaa ryhtiin, ja jos muuttuneen ryhdin syy on jalassa, venyttely ja vahvistus ei auta ennekuin ryhtimuutoksen alkusyy jalassa on korjattu.

Eli huonot tulokset fysioterapiasta voi johtua jalasta, eikä siitä, että Fysioterapeutti ei osaa asiaansa.

Lonkkakipu: ilmainen opas lonkkakivun itsehoitoon – lääkärien kehittämä metodi

Lataa ilmainen opas, jonka avulla voit mahdollisesti lievittää lonkkakipuoireitasi itsehieronnalla, lääkärien kehittämällä “akupainanta” metodilla.

Lonkkakivun itsehoito-opas pdf

Lonkkakipu ei aina johdu itse nivelestä, vaan se voi joskus olla lihasperäistä ja lähtöisin entiteeteistä, joita lääkärit nimittävät triggerpisteiksi.

Triggerpisteet ovat hypersupistuneita lihassäiekimppuja, jotka aiheuttavat siirtynyttä kipua vähän kauemmas itsestään, usein juuri nivelien kohdalle.

Tällainen kipu on kuitenkin helpotettavissa, sillä triggerpisteen hypersupistunut kohta häviää yksikertaisesti hieromalla sitä, ja samalla sen aiheuttama siirtynyt kipukin häviää.
Lue loput tästä artikkelista »

Krooninen kipu ei johdu aina rakenteellisista vaurioista

Tuki ja liikuntaelimistön krooninen kipu oire ei aina johdu rakenteellisista vaurioista tai muutoksista, vaan kipu saattaa tulla pääosin lääkärien triggerpisteiksi nimeämistä entiteeteistä, jotka aiheuttaavat siirtynyttä kipua usein kauemmaksi itse varsinaisen triggerpisteen sijainnista.

Pahimmat kipuoireet voi usein saada hallintaan yksinkertaisilla triggerpisteiden hieronta tekniikoilla.

Usein jalka on alkusyynä triggerpisteiden syntymiselle, ja sille, että ne eivät häviä itsestään.

Jos jalka on alkusyynä kivuille ja triggerpisteille, niin triggerpisteterapia ei poista kaikkia kipuongelmia ja triggerpisteet palaavat takaisin, koska jalan aiheuttamien ryhtimuutoksien seurauksesta lihaksiin mudostuva poikkeava rasitus synnyttää ja ylläpitää triggerpisteitä.

Miten voit lievittää alaselkäkipuja triggerpistehieronnalla – Alaselkäkipu itsehoito 101

Usein osa kivusta alaselkäkipujen yhteydessä on lihasperäistä, ja kipuja voi helpottaa merkittävästi itsehoitohieronnalla.

Kyseisen itsehierontatekniikan ohjeet

Transcriptit tulossa

| Posted in Uncategorized | Comments Off on Miten voit lievittää alaselkäkipuja triggerpistehieronnalla – Alaselkäkipu itsehoito 101