Hyvä ryhti mitä se auttaa – 3 syytä parantaa ryhtiä

1.
Hyvä ryhti vähentää kipuja ja kolotuksia.

Lyhentyneet ja kireät lihakset joissain paikoissa, ja pidentyneet heikot lihakset niiden vastapuolella ovat varma resepti erilaisille urheiluvammoille ja venähdyksille sekä pitkittyneille rasitusvammoille.

Rasitusvamma voi tulla myös aivan eri paikkaan, kuin sinne missä kaikkein kireimmät lihakset ovat, koska keho mukautuu usein lihaksien jäykkyyteen kompensoimalla jostain muualta.

Paras keino välttyä ongelmilta on omata mahdollisimman hyvä ryhti jolloin lihastasapaino on kunnossa ja keho toimii normaalisti.


2.

Suora ryhti on esteettisempi ja saa sinut näyttämään ja tuntumaan nuoremmalta.

Kun kireät lihakset eivät ole jarruttamassa menoa, sinusta tuntuu kuin kävelisit liukuhihnalla tai siltä, että maan vetovoima olisi heikentynyt, ja kukapa ei haluaisi näyttää ja tuntea itseään nuoremmaksi.

3.

Kireät lihakset ja jännitykset kehossa vaikuttavat myös mieleen, samoin kuin mieli voi vaikuttaa lihasjännitykseen.

Jos lihastesi kireys pakottaa sinut sulkeutuneeseen asentoon ei ole ihme jos olet mieletäsikin jännittynyt ja ahdistunut.

Muista ,että mieli kaipaa rentoutumista ja lepoa niinkuin kroppakin.

Oletko nähnyt ketään juuri kun he tulevat hieronnasta kuinka rentoja he ovat, enkä puhu vain lihaksista vaan koko olemuksesta ja mielentilasta.

Tuo rentous muuttaa heidän käytöstään ja sitä miten he kokevat ulkopuolisen maailman ja miten he näkevät itsensä.

Kannattaa siis panostaa tasapainoiseen kehoon jonka vaikutukset leviävät positiivisesti myös mieleen.

Roomalaisen runoilijan Juvenalin teoksesta johdettu sanonta “terve mieli terveessä ruumisssa” kuvastaa hyvin mielen ja kehon yhteyttä joka toteutuu myös ryhdin kohdalla.

P.S. Liikunta ja venyttely eivät kuitenkaan aina riitä muuttamaan ryhtiä, koska ryhtiin vaikuttavat myös muut tekijät, kuin vain paikalliset lihasjäykkyydet.
Jos haluat tietää miksi venyttely ja liikunta ei aina auta parantamaan ryhtiä niin tilaa e-kirjeemme.

P.P.S. Kun ryhdin perusta on kunnossa yksi hyvä rythiliikuntamuoto on pilates, se venyttää ja vahvistaa samanaikaisesti. Meiltä on tulossa artikkeli aiheesta tulevaisuudessa.

| February 21st, 2011 | Posted in Uncategorized |

Comments are closed.